Nytt år, nye muligheter

Da er det tid for å oppsummere året vi straks er ferdig med, og se fremover mot 2014.  Det som har hendt er det lite å gjøre med, så jeg bruker det kun til å gjøre bedre valg for fremtiden.

2013 har lært meg mye om meg selv, på godt og vondt.  Og hvert eneste år lærer man mer om andre.  Nå er det jo slik at man ikke kan endre andre, selv om det ofte kan være ønskelig.
Da må jeg heller endre min omgang med andre eller hvordan jeg håndterer andre, hvis det er noe jeg ikke er fornøyd med.

Jeg setter meg mange mål både før et nytt år begynner, og underveis i året.  Både store og små mål, både privat og på jobb.
Noen ganger kommer man i mål, og noen ganger feiler man.  Det gjelder nok de aller fleste.  De målene man ikke klarer som irriterer meg mest er der hvor det ikke er meg selv som gjør at målene ikke nåes.  Når andre gjør at du ikke klarer det som du ønsker.
Jeg ønsker alltid å komme et steg videre, og jobber mot dette både privat og i jobbsammenheng.

Jeg tar nå med meg lærdommen fra 2013, og skal gjøre 2014 til tidenes beste år.
2014 skal jeg bruke til å bli den beste utgaven av meg selv, som mulig. En klisje, jeg vet.  Men likevel viktig for meg.
Dette målet inneholder mange delmål.  Forskjellen er at målene for 2014 kun gjelder meg privat, og målene for jobb og karriere er totalt fraværende.  Dermed styrer jeg måloppnåelsen selv, og setter meg selv i fokus.  Det er tid for det nå.

Hva er dine mål for det nye året?

Reklamer

En studie i ubesluttsomhet og jojo-slanking

Denne bloggen er et glimrende eksempel på gode planer og gode intensjoner. Samtidig er det en studie i manglende gjennomføringsevne og dårlig selvkontroll. Først denne dietten, så en annen. Gå ned så mye innen den og den datoen.

Men man kan jo ikke gi opp. Hver dag er en ny mulighet til å få det til. Hver time er en ny sjanse til å gjøre det rette valget. Hvert minutt er et steg nærmere å lykkes med det jeg ønsker.
Går man på trynet må man reise seg opp, koste av seg og prøve igjen.
Det viser denne bloggen også.

En dag vil jeg skrive et innlegg hvor jeg har lykkes. Det kan bli en stund til, men det blir.
Og leser du innleggene mine, både de som er skrevet allerede og de som kommer, vil du kanskje se hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Eller kanskje du bare ser at jeg stadig prøver og tenker at sånn skal ihvertfall ikke jeg bli. Da er også målet nådd…

Mens vi venter på dette innlegget jeg har så lyst å skrive, god lesing…

Augustforsett

Sommerferien er over og hverdagen har møtt opp.  Nå er det slutt på å bruke «gode» unnskyldninger som at der ferie, og man må jo slappe av eller at jeg skal bli flinkere etter ferien.
Nyttårsforsett er jeg ingen stor fan av.  Men nå tror jeg at det er på tide med Agustforsett, eller høstforsett.  Uansett, det er på tide å ta tak, igjen.  Å være flink i en periode er sjelden vanskelig.  Men det skal da så forferdelig lite til for å vippe meg av pinnen.
Jeg har, som du kan lese om flere plasser på bloggen, forsøkt meg på mer eller mindre vellykkede dietter.  De er vellykket så lenge du holder deg til dem, men det er sjelden lett å gjøre i lang tid.  Så da ender de opp med å være alt annet enn vellykket.

Jeg tror det eneste som faktisk fungerer er følgende: Ta deg sammen din tosk!

Regnestykket er enkelt.  Spist sunt og fornuftig, med flere kalorier ut enn inn.  Tren og beveg deg.  Og slutt og syt.
Så da skal vi prøve det da.
Fra NÅ!

I dag var jeg på vekta.  Det kan få en voksen mann til å grine.
Skal ikke utlevere for mye, men målsetningene er greit å dele.

17. desember skal jeg være 19 kilo lettere enn i dag.
Det vil si 1 kilo per uke ned i vekt.

GAME ON!

ARK e-bok

Etter å ha fått en iPad gjennom jobb, er den en fast følgesvenn både på jobb og privat.  Alt jeg trenger er tilgjengelig til enhver tid.
Så kom jeg over en annonse for ARK sin nye e-bok app, og ideen om å ha med lesestoff i samme enhet som alt annet var fristende.  iPaden er jo med uansett, og på reise hadde det vært glimrende å kunne fylle opp Apples nettbrett med bøker også.

Nå er jeg igang med min andre bok i denne appen, og her er mine erfaringer:

Brukervennlighet
Det første er jo selvfølgelig at jeg slipper å dra på bøker.  Plass og vekt er spart.  Nye bøker uten å finne bokhandler eller bibliotek er naturlig nok også meget behagelig.  Ønsker jeg en ny bok, er det enkelt å kjøpe den og laste den ned.  Med trådløst nettverk er dette en rask og enkel prosess.  I bruk er appen som jeg har installert både på iPad og Iphone enkel og grei og jeg har ikke funnet noen mangler foreløpig.  Å lese en bok på iPhone er vel ikke noe jeg anbefaler, men det er ikke appen sin feil, men skjermstørrelsen.  Appen på de to enhetene er forøvrig synkronisert, slik at den siden jeg er på kommer opp på begge enheter.
Du har mulighet til å stille lystyrke, skriftstørrelse, låse skjermen og du kan skifte mellom dag- og nattmodus.  I praktisk bruk er vel det beste at jeg kan lese, uten å ha på nattbordslampen.  Da er hun som forsøker å sove i sengen ved siden av meg, veldig fornøyd.

Bøker og priser
Når du registrer appen får du en gratis bok.  Jeg fikk boken Vinterstengt av Jørn Lier Horst, som forøvrig er en glimrende bok.  I tillegg har blant annet VG+ et tilbud med en gratis bok for sine abbonenter.
På Ark sine nettsider finner jeg tatt på 2000 norske e-bøker, noe som burde være et ganske bra utvalg, for noe som er en realtivt ny tjeneste.  Prisene varierer fra 29,- og oppover.  De fleste bøkene er noen tiere billigere som e-bok i forhold til en bok du kan ha i bokhylla.  Akkurat nå er der 24 bøker til tilbudsprisen 29,- inkludert flere som jeg kommer til å laste ned.  Selve appen, som kommer både for iDingser og Android, er gratis.

Konklusjon
En glimrende app og tjenste jeg kommer til å bruke mye.  Kan trygt anbefales, og går tidligere forsøk på lignende tjenester en høy gang.

Lavkaloridiett

Frokost og lunsj er igrunn de vanskeligste måltidene.  Frokost fordi jeg er skyldig tid når jeg skal ut gjennom døra om morgenen.  Lunsjen er et problem to ganger.  Først om morningen, hvor jeg ikke har tid til å lage den.  Så når den skal spises er det ikke sikkert at det er tid, eller passer seg når jeg er sulten.  I tillegg til at det skal være kjapt og enkelt, skal det helst være relativt sunt og.  Da er utvalget på butikken bare sånn passe.

Så da har jeg vendt tilbake til en suksess-oppskrift fra tidligere: Noka Milkshaker.  I tillegg til de overnevnte utfordringene synes jeg også at smaken slett ikke er verst.  En Milkshake med sjokoladesmak, laget med ekstra lettmelk gir et kaloriinnhold på cirka 300 kalorier per shake.  Med ei frukt i backup havner jeg godt under 700 kalorier for frokost og lunsj.  Sammen med en fornuftig middag tilpasset resten av dagens aktivitetsnivå får jeg et bra energi-inntak.  Enkelt, kjapt, godt og med gode utsikter til å gå ned i vekt.  Det er musikk i mine ører.

Og som sunnmøring kan jeg nevne at hver shake, inkl. melk, havner på kroner 20,-  Det kan man leve med.

Enklere matvalg

Mange opplever nok som oss at middag kan være noe herk.  Det å lage den er ikke alltid det verste, men å finne på hva man skal ha.  Dårlig tid, uforutsette ting eller kanskje man bare er skikkelig matlei.  Alle ting som kan gjøre valg av dagens middag mer som en utfordring.  Vi skal forsøke å angripe ukens middagsplanleging med fast type mat på faste dager.  Dette kan bli no i retning av:

Mandag: Egg i en eller annen form
Tirsdag: Svinekjøtt
Onsdag: Kylling
Torsdag: Pytt i panne
Fredag: Hjemmelaget Burger
Lørdag: Taco
Søndag: Tradisjonell søndagsmiddag

Spesielt er det ukedagene som er problemet.  Man ønsker å spise sunt, samtidig som man skal ha tid til å lage maten og.  Middagsplanleggingen tar vi på søndager etter frokost, og så finner vi måltider ut fra denne malen.  Trenger ikke spise den samme retten hver gang, men ha samme hovedingrediens.  Og er det faste dager med trening er det jo ofte smart og tenke på det når man velger middag den eller de dagene.

Vi skal prøve et system i denne retning, så bir det spennende å se om middagene blir både sunnere og en mindre hodepine fremover.

Stort sett seriøse betraktninger og ideer